23 september 2008

Berlin Öst och Väst

Brandenburger Tor

Gamla parlamentsbyggnaden i ÖstBerlin rivs nu. Nya tider.

Från Rostock fortsatte vi färden mot ett av huvudmålen på nedresan – Berlin. Där bodde jag under olika perioder i min ungdom och det skulle bli spännande att se Berlin på nytt. Först tog vi en sightseeingtur på två timmar. Turistiskt javisst, men det är något vi brukar göra när vi kommer till framför allt storstäder. Man får en rätt så bra helhetsbild och kan sen själv välja vart man åker sedan.

Det blev en intressant färd där guiden berättade om väst och öst. Jag har inte varit i Berlin sedan återföreningen och när muren föll 1990 så det var med mycket blandade känslor jag fick återse väst och se gamla Östberlin. Vi besökte förstås Brandenburger Tor som nu står som en symbol och port över det gamla öst och väst. Många delar av gamla Östberlin är nu väldigt moderna med nya ståtliga hus. Bl a i Potsdamer Plats där Sony t ex har fantastiska glashus.
Vi vandrade runt i Berlin och på Unter den Linden och besökte Guggenheimmuseet där. Vi fann även Peugeots fantastiska galleri med futuristiska bilar – kanske kan de bli morgondagens miljövänliga framtidsbilar! Det roliga var att utställningshallen var rätt full av många ungdomar som var väldigt intresserade och liksom jag passade på att fotografera. Och det var nog inte så mycket för bilintresset som för designen. Härligt.
På kvällen flanerade vi runt och åt gott. Sov på trevligt hotell. 27 mil

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...