16 juli 2010

GRÖN och BRUN

Ormbunke med många bruna sporer.
Här är lite Wikipediakunskap:

Ormbunksväxter (Pteridophyta) är en division växter som har både inre stöd och kärlsträngar. Genom den ökade stabiliteten och möjligheten till vattentransport, kan dessa växter bli stora. Kärlsträngarna är också en förutsättning för utveckling av äkta blad. Från karbontiden (350 miljoner år fn) och under 100 miljoner år dominerade de växtlivet på land. Fortplantningen sker med hjälp av vatten. På bladens undersida finns sporgömmen, som vid torrt väder kan sprida sina sporer. Könsorganen finns på de gröna bladskivor som bildas då sporerna gror. När marken är täckt av vatten simmar spermien till honorganet och befruktar äggcellen. Resultatet blir en ny ormbunksplanta.

Fler temabilder finns att se här!

12 kommentarer:

  1. Så fint bilde av bregne og sporer!

    SvaraRadera
  2. Härligt soft ljus i bilden.

    SvaraRadera
  3. Tack för lektionen. Hoppas att jag har ett inre stöd och ökad stabilitet. Älskar också vatten. Jättefint fotat och lägger in en beundran av bilden du har i fredagstemat Paus. Ha en skön helg. Anita

    SvaraRadera
  4. Länge sen jag var här men jag ser att du har underbara bilder fortfarande :-))

    SvaraRadera
  5. Tak for din kommentar :-)
    Så blev jeg så klog. Ormbunke hedder på dansk bregne. Jeg troede, det var en bunke/mange orm og undrede mig derfor over bloggeren ombunkesnavn.

    SvaraRadera
  6. Det var en vacker bild. Snyggt djup, vackra färger och fint ljus.

    SvaraRadera
  7. Vackert !!! Ha så trevlig veckoslut !

    SvaraRadera
  8. Där var det laddat! ;-) snyggt fotat, med fakta som jag blev påmind om. Sporerna gav ena färgen och ny information... för mig i alla fall. Biologilektioner sedan länge glömda... :-)

    SvaraRadera
  9. Hej Cecilia!

    Underbar ormbunke du visar och kul att du skriver om den oxå.

    Jo det är skönt med skärgården här i Göteborg, vi håller på att åka runt och dokumentera öarna, om du kikar in på min blogg
    http://solvarm-tillbakaigteborg.blogspot.com/

    så kan du se lite av mina foton därifrån.

    En underbar fortsatt sommar önskar jag dej,

    Irene

    SvaraRadera
  10. Riktigt vackert! Du är en duktig fotograf. :)

    SvaraRadera
  11. Ahhhhh.....this is Stunning!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...