18 september 2010

Veckans fönster - POLITISKT

Klockrent tema idag, dagen före valet. Men jag avstår från att visa bilder från det svenska valarbetet utan väljer i stället den här bilden. No a la guerra - Nej till kriget. Bilden är flera år gammal och jag har faktiskt visat den en gång tidigare. Den är från byn Frigiliana i Andalusien. Många familjer hängde ut dessa affischer utanpå sina fönster för att protestera mot Spaniens deltagande i Irakkriget. Nu är inte Spanien där längre och USA ska ta bort sina trupper. Det svenska valet kommer nog att gå lugnt till. Samtidigt är det oroligheter i andra delar av världen. Afghanistan går också till val men där är det stor risk för både valfusk och bomber. Livet är verkligen annorlunda i olika delar av världen.

 Fler politiska fönster finns att se hos Susanne som håller i denna utmaning!

10 kommentarer:

  1. Gillar din bild skarpt! Det är inte ofta jag demonstrerar men när det gällde Irak-kriget var jag faktiskt med. I det här fallet håller jag verkligen med Luther som sa: "Den stora tragedin är inte de onda människornas ondska, utan de goda människornas tystnad."

    SvaraRadera
  2. Bra bild! Att protestera mot alla krig är något alla människor (inkl. politiker, militärer och präster) borde göra! Krig är det mest destruktiva som finns och krossar såväl "fiende" som "vän".

    SvaraRadera
  3. Ja det är mycket olika förutsättningar p olika platser i världen.
    Snygg bild! Mycket bra.

    SvaraRadera
  4. Verkligt bra bild (och snygg på sitt sätt) till det här temat. Dock har du inte helt lämnat den politiska scenen här hemma. Det här är ju också på visst sätt ett aktuellt tema i Sverige nu.

    SvaraRadera
  5. Snyggt utformat plakat med klart och tydligt budskap som alla (?) håller med om.

    SvaraRadera
  6. Jag måste säga att du hittat en ovanligt snygg affisch! Den här tycker jag mycket om.
    Jag förstår din längtan...Jag känner samma sak men får hålla tillgodo med en vecka i början av oktober. Alltid något :)
    Kör försiktigt genom Europa!
    Ninni

    SvaraRadera
  7. Det är ju ett solklart politiskt ställningstagande. Fin bild dessutom.

    SvaraRadera
  8. läckra färger i bilden och bra komposition. plakatets innebörd är nog ett ställningstagande som jag tror många ställer upp bakom.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...