27 april 2012

Veckans fönster - Ståtligt


Katedralen i Metz är berömd för sina fantastiska glasmålningar. Jag som inte är religiös har lite svårt för alla dyrbara utsvävningar i de gamla katedralerna. Men visst är de ståtliga och har ett gediget hantverk och arbete bakom sig.
 Jag föredrar den översta bilden som är några av de många fantastiska glasfönster som konstnären Chagall gjort till den här katedralen. Den undre bilden visar mer traditionella kristna motiv. Vad gillar du mest?

 Fler ståtliga fönster finns att se hos Susanne som driver denna eminenta fotoutmaning!

8 kommentarer:

  1. Oh, how spectacular! Gorgeous!

    SvaraRadera
  2. Wow, snacka om ståtligt, blir alldeles andfådd av det vackra! Är så imponerad av dessa gigantiska fönster som pryder katedraler och kyrkor, vilket arbete!

    SvaraRadera
  3. Fantastiska fönster! Så Chagall ägnade sig även åt fönsterkonst. Hade jag ingen aning om. Känns som om de fönstren skulle behöva ses i verkligheten för att uppskattas till fullo. Den undre bilden tilltalar mig egentligen mer.

    Alldeles säkert har du rätt i att det är en fikus, det där stora trädet i Valencia. Mitt minne återvänder en smula när du skriver fikus och jag vill minnas att jag noga tittade på bladen när jag satte mig under trädet.

    SvaraRadera
  4. Ojoj så pampigt och absolut ståtligt!
    Jag gillar nog den nedre bilden mest, inte på grund av glaset faktiskt, utan mer arbetet runt det....

    SvaraRadera
  5. Inte visste jag att Chagall hade gjort kyrkofönster! Säkert snyggt på plats. Men jag blir mera imponerad av mängden, på den undre bilden. Fantastiskt (men visst kanske man hade kunnat använt pengarna till något annat)!

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt ståtliga fönster i den kyrkan. Så annorlund med både gamla och nyare glasmålningar. Chagalls är nog min favorit, även om jag alltid är förtjust i rosettfönster.

    SvaraRadera
  7. Kyrkan är ju väldigt svag för det ståtliga, vilket kan kännas motsägelsefullt (och kostar mänskliga ansträngningar). Men vackert är det ju.

    SvaraRadera
  8. riktigt vackert, och då är jag allt annat än religiös!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...