08 oktober 2009

Europaresa - dag 5

Vägen mellan Narbonne och Perpignan var väldigt karg. Det odlades vindruvor men stockarna var väldigt vindpinade och låga. För övrigt mest pinjetallar och några enstaka olivträd. Men snart passerade vi gränsen till España! Härlig känsla. Skulpturen på höjden står precis vid gränsen mellan Frankrike och Spanien. Den höga bergskedjan Pyreneerna syns i bakgrunden.

I Figueras som ligger några mil från gränsen tänkte vi besöka Salvador Dalís konstmuseum. Han var en av mina favoritkonstnärer när jag var 15 år och ville bli konstnär. Jag tyckte det var så häftigt med hans surrealista bilder. Tyvärr blev det inget besök där. Fullt med vägarbeten och det fanns inga parkeringsplatser över. Triiiist! Men på Moderna museet i Stockholm har de en Dalíutställning. Så se den ni som kan och är intresserade! Vi satte oss i solen på ett kafé och jag tröstade mig med ett glas Vino blanco i värmen, ca 25 gr och njöt av att vara tillbaka i Spanien igen! Och titta - bara en bit bort fanns en fin surrealistisk skulptur med lite anknytning till Dalí!

Efter det blev det en avstickare ner till den exklusiva orten Sant Feliu vid havet. Tjusig hamn och många som badade i havet. Tyvärr var även vägen här avstängd så det blev ingen väg längs havet. Utan upp igen till naturparken ovanför. Vacker men mycket krokig väg.

Ner igen till havet och Tossa del Mar. Åt god lunch där och njöt av solen, maten och vinet! En vacker borg ligger där alldeles ovanför den stora stranden.

Vidare till Barcelona och till den gamla staden Tarragona som vi gillar. Tog in på hotell där mitt i stan. Och sen blev det en skön kvällspromenad. 47 mil.

1 kommentar:

  1. Åh, nu är du nästan "hemma". Dali-muséet har jag faktiskt besökt. Vilken häftig byggnad det var, både utanpå och inuti. /Anette

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...